Det snurrar i min skalle

När jag var 9 år skrev jag i min dagbok om det största problemet jag hade just då. Jag var just då medlem i Sonuskören på kyrkan och vi hade alla blivit tilldelade en röd pärm som vi skulle få ha alla låttexter i. Den var som sagt röd, med en etikett där man skulle skriva sitt namn på, prydd med lite noter. Jag tyckte den var otroligt fin och värdefull. Min mamma råkade kasta den här pärmen och det var då helvetet brakade lös. Hon gav mig en annan pärm som "plåster på såret", den var svart och ful. Med gula hörn, ni vet en sådan vanlig som lärare har.

Alla andra på kören hade en röd och bara tanken på att dyka upp med den här svarta och gula pärmen fick mig att vilja hoppa från ett stup. I dagboken står det med stora bokstäver "Jag vill inte ha en svart ful pärm, jag vill ha en röööd, dumma mamma" och jag hade även målat en bild. Så. arg. var. jag. Jag grinade hela den dagen, jag satt på golvet i mitt rum minns jag, och tänkte på hur de andra tjejernas ansiktsuttryck skulle vara när de fick se mig med den här fula pärmen.

När jag tänker på det idag så får jag ett leende på läpparna. Tänk om någon hade knackat den här 9-åringen på ryggen och sagt, titta här: Om 11 år så kommer du vara tvungen att tvätta själv. Du kommer ha ett heltidsjobb där du får jobba svetten av dig. Du kommer vara tvungen att betala din hyra. Du kommer ha "vänner" som sviker dig. Någon ev. många kommer vända dig ryggen. En eller flera killar kommer krossa ditt hjärta. Du kommer krossa en eller flera killars hjärta. Du kommer bli osams med dina föräldrar. Du kommer tvivla på livet. Du kommer ha pengaångest och du kommer vara pengakåt. Några kommer prata bakom din rygg. Dina föräldrar kommer skiljas. Någon i din närhet kommer förfalla. Någon kommer börja knarka. Någon kommer ta livet av sig.
Och kanske om 11 år från och med nu kommer jag tänka tillbaka på det här blogginlägget och tänka: Tänk om någon hade knackat den här 20-åringen på ryggen och sagt titta här: Om 11 år från och med nu så kommer du ha mongolidbarn, din man kommer vara otrogen, du kommer ha problem med hyran, du kommer vara chipsfet. De du älskar kommer gå bort, du kommer ha problem med alkoholen.

Eller så blir det inte alls så. Jag bor nog i ett palats nu när jag tänker efter, min man är som utklippt ur ett paradise hotel avsnitt (fast med hjärna då) du har ett perfekt jobb och ditt kontor är i hjärtat av New york. Jag har tre barn som ser ut som fotomodeller och klarar alla mattekurser. Och din man maserar dina fötter medans din älskare matar dig med choklad. Jag har tre pooler och sju bilar, just because I can.

Nej, tacka fan för röda-pärm-problem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0