Klipp dej å skaff dej ett jöbb

Jag kommer aldrig bli densamma efter den här resan. Jag känner redan nu hur mycket jag förändrats efter en månad och jag är helt säker på att den förändringen kommer fortsätta ske tills jag kommer hem. Jag är så himla trött på allt som har med Säffle att göra. Det räcker att få en text eller ett skypesamtal. Alltid samma tragiska historier om samma tragiska människor, som aldrig lär sig, som inte vill ändra på sig, som blir kvar men inte vill vara kvar. Hur svårt är det egentligen att ta tag i sitt liv? Du lever bara en gång, gör något åt det. Såklart finns det personer som är fullt tillfredställda med att bo i Säffle men det är dubbelt så många som inte är det, dubbelt så många som gnäller över sin livssituation men som aldrig gör något. Jag är trött på människor som går hemma, lever på bidrag och hävdar att "det inte finns några jobb". Som lever på pengar som en riktigt behövande människa skulle behöva istället. Nej, istället får en fullt kapabel tonåring som är för lat, som aldrig får tummen ur, de pengarna. De som aldrig uttalar den meningen, det är dem som har jobb. De som söker, ringer samtal, hänger efter, tjatar.. det är de som har framtiden i sina händer, pengar på kontot och drömmar. Jag har mött väldigt inspirerade människor här. Personer som är i min ålder och har egna företag. Som vet precis vad de vill bli, som gör något med deras liv. Vilket i sin tur leder till att jag blir motiverad, en liten skitstad, samma killar och tjejer, samma misstag, hamsterhjul, om och om igen. 

Nej, till Säffle flyttar jag aldrig mer tillbaka till. Kanske när jag är 70, då ska jag sitta och smyga bakom en gardin med en kikare i handen, jag ska säga till ungarna att ge fan i att klättra i träden (för grenarna blir ju förstörda, den har man ju hört), jag ska gnälla på min ungdomliga granne som spelar för hög musik efter klockan 22 och har fester ibland, jag ska skicka in annonser till "ordet är fritt" varje vecka och be folk sluta skräpa ner, sluta med torgfesten och sänka prisen på mjölken, den har ju blivit alldeles för dyr så här års.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0